Praktické tipy, jak vytěžit maximum z AI

Marketingová strategie
Aneta Renza
Aneta Renza 27.11.2023 | 5 min
Určitě jste už slyšeli o umělé inteligenci a nástrojích AI, jako jsou ChatGPT, Bing chat či Bard od Google. V tomto článku vám přinášíme několik tipů, jak pracovat s umělou inteligencí, abyste dosáhli maximální efektivity a optimálních výsledků.
Praktické tipy, jak vytěžit maximum z AI
Pamatujete si, jak to bylo na začátku, když se objevil ChatGPT a Midjourney? Všude se šeptalo o tom, že copywriteři a grafici přijdou o svou práci. Od té doby se však situace uklidnila, a nástroj se ve světě začal využívat spíše jako pomocník při tvorbě obsahu, než jako plnohodnotná náhrada. A pomocník je to tedy pořádný! Umožňuje vám posunout svoji práci na novou úroveň efektivity. Tato technologie s vami dokáže komunikovat tak přirozeně, že byste si mohli myslet, že si povídáte s člověkem.

AI chaty si dokáží poradit v podstatě s čímkoli, kde chcete pracovat efektivněji. Usnadní vám například:
- Práci v každodenním životě: Například výpočet částky pro odkládání na účet se složeným úrokem 3% měsíčně po dobu 10 let, abyste dosáhli cílové sumy 1 milion Kč.
- Plánování volného času: Zadáte-li otázku jako „Mám jeden den volna v Praze. Miluji jídlo, galerie a památky, večer divadlo. Naplánuj mi program na jeden den v centru Prahy od 9:30 do 20:00 tak, aby místa na sebe navazovala a nepřecházela jsem sem-tam napříč Prahou.“
- Pracovní život: Od přípravy výstupu pro obchodní prezentaci, přes tvorbu SWOT analýzy rizik a příležitostí, až po vytváření obsahu pro web, sociální sítě, e-mailing a jiné.

Čím dříve se s AI spřátelíte, tím lépe pro vás.

AI je kámoš

A podle toho s nástrojem komunikujte

Komunikujte s AI jako s kamarádem nebo kolegou z práce. Ten také na začátku rozhovoru nemusí rozumět vašim stručným instrukcím, a proto mu dáváte více kontextu a zadání s upřesňujícímu informacemi. Je také normální, že v konverzaci občas ztratíte nit a musíte se vrátit k hlavnímu tématu. Vaší rolí je usměrňovat „rozhovor“ do správných kolejí. Běžné je také doplňování informací a postupné zpřesňování dotazů/zadání na základě odpovědí AI.

Zadání je základ

Kvalita odpovědí, které dostanete, závisí na vašem zadání do AI chatu – čím podrobnější zadání, tím lepší výstup. Zkoušejte různé formulace zadání, abyste našli nejefektivnější způsob, jak chatu sdělit své potřeby. Zásady, kterými je dobré se při zadávaní řídit jsou:

- Definujte, pro koho bude finální výstup určen
- Určete požadovaný rozsah znaků či rozměr
- Přidejte kontext, v jakém bude čtenář výsledný text číst
- Napište mu, jakým stylem běžně komunikujete a Tone Of Voice (zvládne pochopit ukázku)
- Popište, na jaké stránky vašeho webu chcete odkazovat
- Upřesněte, co je cílem textu – motivace k nákupu, poradna, edukace apod.

Jak AI chaty využít?

Jak již bylo zmíněno, zadání je alfa omega. Představte si cokoliv, co potřebujete, a stanovte jasný cíl pro konkrétní výstup. Teprve poté formulujte zadání. Představte si, že provozujete e-shop se zbožím pro kojence a máte zájem o vylepšení CTA (Call To Action) textů ve svých reklamách. Zdůrazněte tento kontext a poskytněte základní informace o vaší cílové skupině, a chat vám následně předloží užitečné tipy. Čím více úsilí věnujete zadání, tím spokojenější budete s výsledkem.

Konkrétní výstupy

AI chat může zvládnout vytvoření popisu kategorie nebo produktového textu na základě poskytnutých parametrů. Web s kvalitním textem vzbuzuje u zákazníků větší důvěru, což může vést k tomu, že si zákazníci raději vyberou vás než konkurenci s nekompletními popisy produktů.

Chat můžete využít i při tvorbě textů pro reklamy, články nebo návrhy témat pro články, texty a předměty e-mailových rozesílek. Experimentujte s chatem při vylepšování textu chybové stránky 404 nebo SEO titulků a popisů. Nebojte se využít ho i při psaní omluvného e-mailu zákazníkovi nebo v sekci Časté otázky a odpovědi.

AI chat má schopnost pracovat s textem na různých úrovních a v několika jazycích. Můžete mu zadat úkoly jako psaní, přepisování, zlepšování nebo optimalizaci obsahu. Například mu můžete říci: "Přeformuluj tento text do lepšího stylu" nebo "Zkrat tento text na polovinu". Pokud potřebujete popisek o 170 znacích, stačí to specifikovat ve vašem zadání.

Inspirace - brainstorming

AI má oproti lidem jednu obrovskou výhodu - je mnohonásobně rychlejší. Můžete ho využít k tvorbě neomezeného množství nápadů na libovolné téma, nad kterým byste vy strávili celé hodiny. S AI to zvládnete během několika minut. A téměř vždy ve výsledcích najdete nápad, který by vás samotné nenapadl. Poskytnutím "pochvaly" pro nápady, které se vám líbí, a požadavku na rozvinutí nápadu dosáhnete toho, že chat lépe "pochopí" váš záměr a bude spolupracovat efektivněji.

Například: Generování nápadů pro mediaplány, tipy na články, doporučení na rozšíření sortimentu apod. 

Tip: Požadujte výsledky ve formě tabulky - je to přehledné a bude se vám lépe navazovat pro další práci.

Desatero pro komunikaci s AI chatem

1. Neuspěchané zadání = polovina úspěchu. Kvalita výstupu je úměrně závislá na kvalitě zadání do AI chatu. Čím víc odfláknete zadání, tím více času strávíte usměrňováním.

2. Do zadání uveďte požadovaný styl komunikace. Pokuste se držet stejný styl komunikace napříč všemi kanály a výstupy, ať se vám z komunikační strategie nevyklube kočkopes.

3. Buďte konkrétní ve svých požadavcích. Umělá inteligence neumí číst vaše myšlenky. Chat AI se snaží porozumět vašemu záměru a kontextu, ale může se zmást nejasnou nebo neúplnou formulací. Pokud chcete například, aby vám napsal veršovaný post pro Facebook na sv. Valentýna, můžete specifikovat délku, styl, náladu nebo rýmovací schéma básně.

4. Zkoušejte různé přístupy a formulace zadání, abyste našli nejefektivnější způsob získání podkladů. Při další práci se vám to časově vrátí. Přizpůsobujte instrukce. Pokud vám chat nedodává kýžený výsledek, opravujte a upřesňujte zadání. 

5. Využijte toho, že AI chat umí jazyky. Můžete po něm například požadovat, aby vám přeložil text z cizího jazyka do češtiny nebo aby vám z anglického textu vytvořil kratší článek, kde bude kladen důraz na prodejní argumenty.

6. Nebojte se jej pozastavit a usměrnit. Pokud již při generování odpovědi vidíte, že chat jde nežádoucím směrem. Pozastavte generování a jednoduše vysvětlete, kde se stala chyba a pokračujte.

7. Dávejte zpětnou vazbu a vyžadujte opravy. Chat AI se učí z toho, co mu píšete, takže pokud vám dá špatnou nebo neuspokojivou odpověď, můžete mu to říct a požádat ho o opravu nebo zlepšení. Například můžete říct “Toto není správně: XX” nebo “To je nudné” nebo “Toto není gramaticky správně, píše se to XXX”.

8. Důvěřuj, ale prověřuj. Chaty AI se snaží dodržovat pravidla českého pravopisu, nicméně občas jim to ujede. Pročíst stovky produktových popisků pravděpodobně není ve vašich silách, ale zkontrolovat textaci pro emailing nebo článek byste neměli přecházet. Alespoň ne do doby, kdy se nástroje s češtinou více sžijí. 

9. Udržujte si v chatu pořádek. Jednotlivá zadání a témata dávejte do samostatných chatů a pojmenovávejte si je. Nikdy nevíte, kdy se k nim budete potřebovat vrátit a navázat na téma, kde již AI pochopilo co chcete.

10. Máte pocit, že vás chat nechápe? Řekněte mu jasně a stručně, že pokud ještě nemá všechny informace, ať se na ně doptá. Jednoduše v zadání na něco zapomenete a AI většinou ví, co mu chybí aby byl výsledek lepší.

AI chaty jsou ve free a placených režimech. Placené režimy zvládnou kreativnější výstupy a lze je napojit například na Google Docs pro ještě efektivnější práci. Pokud by vás zajímalo využití AI nástrojů více, ozvěte se mi na email aneta.renza@fordigy.cz.
Aneta Renza

Aneta Renza

Aneta se věnuje digitálnímu marketingu už přes 8 let. A baví ji to čím dál víc. Řídí velké e-commerce projekty, pomáhá klientům dělat zásadní byznysová rozhodnutí a vnáší do jejich podnikání svěží pohled, důslednost i upřímnost. Nejradší má ten pocit, kdy jsou vidět výsledky práce a klienti spokojení. Odpočívá při plavání, toulkách přírodou, v kuchyni nebo u anglické kinematografie se sklenkou červeného.

Držte krok s trendy digitálního marketingu

Pravidelný přísun znalostí, tipů a sem tam i akcí přímo ve vaší schránce.

arrow icon