Placený Facebook a Instagram bez reklam: Co to znamená pro váš byznys?

Sociální sítě
Šárka Doleželová
Šárka Doleželová 14.11.2023 | 3 min
Meta představuje placený Facebook a Instagram bez reklam. Co to znamená pro váš byznys? Nové evropské regulační požadavky mění pravidla - jak se s tím vypořádat?
Placený Facebook a Instagram bez reklam: Co to znamená pro váš byznys?
Na základě rozhodnutí Evropského úřadu nově Meta nesmí využívat data o svých uživatelů na základě tzv. oprávněného zájmu, tak jak tomu bylo doposud. Nedávné zavedení placené verze Facebooku a Instagramu je tedy reakcí na evropské regulační požadavky, týkající se výslovného souhlasu s využíváním osobních dat uživatelů. Jaké funkce má placená verze a co to znamená pro uživatele, tvůrce či váš online byznys?

Jaké jsou výhody a nevýhody placené verze Facebooku a Instagramu?


Od listopadu mají uživatelé Facebooku a Instagramu v EU možnost buď zaplatit předplatné bez reklam, za měsíční poplatek 249 Kč při platbě z webu (nebo přibližně 310 Kč při platbě v mobilní aplikaci), nebo platformy využívat nadále zdarma, avšak s cílenými reklamami.
 

Jaké výhody nám přináší placená verze kromě omezení reklam?

Největší výhoda placené verze Facebooku a Instagramu je právě obsah bez reklam, bohužel zde výčet výhod končí. Co se týče vašich dat, i přes předplatné Meta pokračuje v jejich sběru, ale nevyužívá je pro cílení. Tedy pokud vám jde primárně o bezpečí vašich dat, zatím nepochodíte a budete muset počkat na jaro, kdy se zpřísní pokuty, které Evropský úřad dává a Meta bude muset reagovat.
 

Jaké jsou naopak nevýhody?

Pokud jste inzerent nebo tvůrce obsahu, předplatné důkladně zvažte. Uživatelé s předplatným ztratí přístup k některým reklamním funkcím, jako je sponzorování příspěvků, provozování reklam u Facebookových stránek, nebo podílení se na reklamních partnerstvích. Výčet omezených funkcí je však o něco delší, a některé možnosti monetizace vám budou nadále umožněny. Podrobný přehled naleznete v centru nápovědy pro firmy.

 
 

Co to znamená pro váš byznys?


Vzhledem k tomu, že tato změna přišla zrovna v období, kdy všichni podnikatelé a marketéři intenzivně řeší vánoční kampaně, nabízí se otázka: ,, Můžeme očekávat enormní propad ve výkonnosti našich kampaní?” Vzhledem k cenám za předplatné (o kterých se i nadále diskutuje, že budou vyšší, navíc uživatelé budou muset platit za každý účet na každé platformě zvlášť) a na základě dostupných anket předpokládáme, že stále většina uživatelů zůstane u bezplatné verze. Uživatelé s předplatným sice budou mít eliminované zobrazení reklam, avšak Meta i nadále sbírá data o chování uživatelů. Data, která Meta nasbírala o uživatelích doposud, na základě tzv. oprávněného zájmu, s vysokou pravděpodobností neodstraní jen tak lusknutím prstu. A až přijde čas na jejich odstranění, bude mít Meta dostatek nových dat, díky kterým vaše kampaně budou fungovat i nadále.

Avšak, kdo je připraven…


Jak se ale přizpůsobit, pokud by se náhodou stalo, že bude mít placená verze bez reklam větší úspěch než se předpokládá?

Nabízí se několik možností:
  1. Zaměřit se na tvorbu kvalitního organického obsahu
  2. Vyzkoušejte spolupráci s influencery
  3. Rozšíření propagace na jiné sociální sítě, jako např. Pinterest
  4. Alokace rozpočtu na jiné platformy, jako např. Google, Seznam, Bing či zbožové srovnávače
  5. Experimentujte s novými formáty obsahu, jako jsou podcasty nebo videa, které mohou zaujmout publikum i bez reklam

Závěrem


Jak jsme již naznačili, nemusíte se obávat příliš velkých výkyvů ve výkonu vašich vánočních kampaních. Buďte o krok napřed a zaměřte se i na jiné kanály než jsou sociální sítě. Doporučujeme však sledovat novinky, třeba na našem blogu, jak se bude situace dále vyvíjet. 

Zdroje:

https://about.fb.com/news/2023/10/facebook-and-instagram-to-offer-subscription-for-no-ads-in-europe/
https://www.facebook.com/business/help/1563729837497242
https://www.lupa.cz/aktuality/evropsky-urad-zakazal-firme-meta-zpracovavat-data-uzivatelu-bez-jejich-vyslovneho-souhlasu/
https://www.lupa.cz/clanky/placeny-facebook-a-instagram-bez-reklam-jak-si-poridit-predplatne-a-jake-ma-hacky/ 

Potřebujete se social poradit?

Na sociální sítě se soutředíme již mnoho let a dokážeme poradit s ledajakým problémem, či namyslet ideální strategii pro zaujetí vašeho publika.
Zjistěte více
Šárka Doleželová

Šárka Doleželová

Šárka je nadšenec do sociálních sítí, obsahu a využívání umělé inteligence. Našemu týmu dodává přehled v nejnovějších trendech, které hýbou marketingovým světem. Na práci ve Fordigy ji nejvíc baví různorodost klientů a také to, že se každý den naučí něco nového. Volný čas ráda tráví v přírodě, s přáteli, u knížky nebo dobrého filmu.

Držte krok s trendy digitálního marketingu

Pravidelný přísun znalostí, tipů a sem tam i akcí přímo ve vaší schránce.

arrow icon