Příběh Fordigy

Ondřej Pešák
Ondřej Pešák 08.08.2023 | 5 min
Našli jsme cestu, jak klientům efektivně pomáhat v e-commerce.
Příběh Fordigy

Bylo, nebylo

V roce 2012 se v developerské společnosti oXyShop na základě poptávky malých i středních klientů zrodilo oddělení digitálního marketingu. Tehdy šlo spíše o podporu a základní služby v oblasti SEO a PPC reklamy pro malé e-shopy, které běžely právě na řešení oXyShopu. Tým postupně rostl a rozšiřoval své služby, ale zatím mu chyběl ucelený směr. To se změnilo v roce 2017, kdy čerství členové týmu Ondra a Aneta položili první základy, na kterých dnes Fordigy stojí.

Jeden velký problém v e-commerce

Čím dál více jsme si uvědomovali, že i když můžeme pro klienty kvalitně spravovat online reklamu nebo optimalizovat web pro vyhledávače, nevyřešíme tím jejich nejzákladnější problém. Majitelé e-shopů nebo jejich management totiž velmi dobře rozumí svému sortimentu i celkovému ekosystému svého byznysu, ale v oblasti e-commerce jim chybějí základní znalosti. To pak vede k častým nedorozuměním a vzájemnému nepochopení jak ve vztazích k agenturám, tak hlavně k vývojářům.

Jinými slovy: Každá vývojářská firma i agentura se potýká se stále opakujícím problémem. Klienti nevědí, co chtějí, protože nevědí, co potřebují. Často tedy pro svůj e-shop chtějí změny, které neodrážejí reálné potřeby zákazníků a jsou spíše pocitové než založené na datech. Klient pak svůj e-shop rozvíjí směrem, který často nevede k lepším výsledkům. Následují neustálé změny zadání a problémy ve vzájemné spolupráci. A frustrace.

Chtěli jsme to změnit. Stát se pevným mostem mezi klientem a vývojářem. Stát se agenturou, která porozumí klientovi, dokáže ho inspirovat a správně nasměrovat. A bude rozvíjet byznys klienta směrem, který jeho zákazníci ocení. A pak následně celou vizi popsat, aby jí rozuměli i vývojáři, kteří e-commerce řešení staví.

Zrod našeho strategického přístupu

Naše vize se ještě upevnila v roce 2019, kdy jsme se začali dostávat k velkým e-commerce projektům. Očekávali jsme, že s většími e-shopy a většími ambicemi bude připravenost firem na online obecně lepší. To nás ale rychle přešlo. Zjistili jsme, že i když klienti očekávají miliardový roční obrat, vůbec to neznamená, že mají připraven e-commerce tým, vyřešený produktový management nebo promyšlenou strategii pro boj s konkurencí.

Mezitím se náš tým rapidně zvětšil a nabral zkušenosti z malých projektů. A protože základní principy marketingu jsou stále stejné a neměnné, věděli jsme, že naše znalosti rozvoje projektů uplatníme i u velkých hráčů.

A tak jsme pro stavbu velkých e-commerce řešení zavedli předimplementační analytickou a strategickou část, které říkáme PIMPL. Ten startuje několika úvodními workshopy s klientem a přesnou formulací jeho záměrů. Pokračujeme analýzami sortimentu, trhu i konkurence, abychom znali přesný výchozí stav a nespoléhali se na první úsudek, který může v mnoha případech být zcela mylný. Po analýzách přichází kritická část – strategie a plán, jak na trhu budoucí e-shop dosáhne úspěchu. S každou komoditou se totiž obchoduje jinak a každý trh potřebuje specifický přístup, který bude na zákazníky fungovat. Teprve pak následuje drátěný model a grafický návrh budoucího řešení.

Cvik dělá mistra

Tímto způsobem jsme během let 2020 až 2022 připravili 13 velkých e-commerce řešení, například B2C e-shop bazeny.cz pro společnost Albixon, nový e-shop Dobrepodlahy.cz pro BRASED nebo robustní hybrid B2B a B2C řešení Kovian.cz. Na mnoha projektech jsme ze strategické fáze úspěšně přešli i do agenturní správy marketingových kampaní, takže se náš tým za poslední tři roky zdvojnásobil.

Náš přístup, který jsme mezitím vybrousili a ukotvili do procesů, nám přinesl velkou důvěru klientů. Ti ve výsledku ušetřili peníze i čas, protože neinvestovali do slepých uliček, z nichž by se potom měsíce až roky museli vracet. Berme v potaz, že velké kolosy si mohou přešlapy dovolit, ale střední a menší firmy může nevhodně zvolený byznys plán poslat do propadliště dějin. Vtip je v tom, že strategický přístup není žádný nedosažitelný sen nebo milionová položka v rozpočtu. Dá se uplatnit a funguje u projektů jakékoli velikosti.

Přichází Fordigy

V roce 2023 jsme v plné síle. Připravujeme strategie pro velké B2B portály, pomáháme pozicovat značky předním hráčům v e-commerce, a staráme se o milionové rozpočty ve velkých on-line kampaních. Navrhujeme UX úpravy e-shopům, rozjíždíme sociální sítě pro české výrobce nebo třeba řídíme vendor pro přední distributory zboží. Naše pestré služby mají společný základ – strategický přístup, kdy děláme právě to, co má pro úspěch klienta největší smysl.

Náš tým zakládá značku Fordigy, s níž se od srpna 2023 budete setkávat na všech významných veletrzích a konferencích. Teď jsme připraveni růst a poskytnout své byznysové a marketingové zkušenosti širšímu portfoliu klientů. Třeba právě Vám.
Ondřej Pešák

Ondřej Pešák

Ondra je lídrem týmu Fordigy. Jeho doménou jsou byznysové a marketingové strategie. Skvěle si s ním pokecáte o svém byznysu a vždycky si z rozhovoru odnesete tuny užitečných poznámek. Je postrachem všech flipchartů a tabulí, protože kdykoliv se potkáte, vždycky vám něco užitečného nakreslí a znázorní. Ve volném čase cestuje, hraje šachy, věnuje se historickému šermu a fotí vesmír.

Držte krok s trendy digitálního marketingu

Pravidelný přísun znalostí, tipů a sem tam i akcí přímo ve vaší schránce.

arrow icon