Pravidla Facebooku, která stránky nevědomky porušují

Brand
Miriam Trofimenková
Miriam Trofimenková 22.01.2024 | 4 min
Jak stránky na Facebooku (ne)vědomky porušují pravidla Facebooku využíváním engagement baitu a co to pro ně znamená? Odhalte unikátní strategii, jak zvýšit interakci s příspěvky, bez porušení pravidel.
Pravidla Facebooku, která stránky nevědomky porušují
Používáte anketní příspěvky, ve kterých žádáte sledovatele o hlasování prostřednictvím reakcí na Facebooku? Nebo jste vyhlásili soutěž, kde jedním z pravidel účasti je sdílení příspěvku na svém profilu? Tak v tom případě porušujete pravidla Facebooku. O pojmu "Engagement Bait" aka "Umělé navyšování zájmu" se mluví mnohem méně než by se mělo, a někteří z vás ho možná slyší poprvé.

Stále se na sociálních sítích omílí pojem „engagement“ a vznikají články a tipy jak jej zvýšit, protože je dobrý nejen pro zvýšení dosahu, ale také podporu komunity. A tak mnoho firem používá výzvy k lajkování a komentování ve snaze zvýšit engagement s jejich příspěvky, ale nevědí, že porušují pravidla Facebooku.

Engagement bait v podstatě představuje jakoukoli výzvu k reakcí s příspěvkem (lajky, komentování, označování, sdílení) za účelem umělého zvýšení dosahu obsahu, který není obecně přínosný ani relevantní.

Co vám za porušení hrozí?

Většinou vás čeká jen snížení dosahu příspěvku a při opakovaném porušení snížení dosahu celé vaší stránky. Meta využívá tvrdých způsobů, jako je smazání příspěvku jen výjimečně a většinou při dlouhodobém a opakovaném porušení zásad. Není však dobrý nápad dráždit hada bosou nohou a pokračovat v porušování jen proto, že se vám ještě nic z toho nestalo..

Jak tedy povzbudit lidi k interakci, aniž byste je přímo požádali?

Obecně pro vysoký dosah a zapojení platí pravidlo BKNZ - bizar, kontroverze, nostalgie a zvědavost. Toto pravidlo jsem si právě vymyslela, ale umím vám slíbit, že funguje. Zjednodušeně se jedná o vyvolání emocí, a je v podstatě jedno, zda pozitivních nebo negativních. Samozřejmě záleží na tom, čeho chcete svým příspěvkem dosáhnout, a jak se chcete prezentovat.

Ideálním příkladem jsou například televizní noviny, bulvární weby nebo internetové portály. V titulku se vždy nachází něco, co ve vás vyvolá emoce a ani se nenadějete, už lajkujete nebo píšete komentář. Co takhle nadpis „Muž vydělává 2 000 eur měsíčně tím, že poslouchá hudbu“, „AI způsobí v roce 2025 ekonomický kolaps“, „20 písniček, které v roce 1995 otřásaly domy kultury“ nebo „Podívejte se na koně, který rozesmál celý internet” ?

Předpokládám však, že nejste bulvární web ani televizní noviny, a proto se podívejme, jak využívat BKNZ a stále působit profesionálně.

Jak využít BKNZ a neztrapnit se?

  1. Vyjádřete se k něčemu bizarnímu jako profesionál. Jste zubař a viděli jste video, že si osoba ve videu čistí zuby výhradně banánovou slupkou? Natočte video, kde toto chování vyvrátíte svými vědomostmi.
  2. Smích je nejlepší lék, a to platí i v případě, že je vaše stránka postižena akutní nízkodosahovostí. Každý se rád zasměje, a proto je humorný příspěvek, v souladu s vaší strategií a brandingem, dobrým nápadem, jak vyvolat organické reakce.
  3. Přišel nový trend nebo technologie? Vytvořte vlastní kontroverzi a zamyslete se nad tím, jak v lidech vyvolat chuť sdělit svůj názor. Ohodnoťte své zkušenosti. Vytvořte předpovědi na následující měsíce.
  4. Svezte se na vlně. Vyjadřujte se k aktuálním tématům, která se ve vaší oblasti podnikání právě řeší a využívejte relevantní klíčová slova a hashtagy.
  5. Pokud toužíte zůstat nestranní, zaměřte se na průzkumy a analytické články, které vyvolávají diskusi, aniž byste přímo řekli svůj názor.
  6. Lidé milují vzpomínat na staré dobré časy. Pokud je to možné, můžete například porovnat věci v současnosti s tím, co bylo kdysi. Nebo vytvořte návrhy, jak by nějaká věc z minulosti mohla vypadat v současnosti. Napište vlastní zkušenost nebo vzpomínku. Je vysoce pravděpodobné, že se mnoho lidí vrátí ve své mysli zpět a podělí se s podobnou vzpomínkou.
  7. Na obsahu i titulku záleží. Máte téma, které je ve vašem odvětví basic, ale potřebujete ho pokrýt například pro organický dosah? Zkuste se na něj podívat z jiného úhlu a zpracovat ho tak, abyste v lidech vyvolali zvědavost. Například téma „Jak vybrat barvu do dětského pokoje“ lze uchopit jako „Barvy do dětského pokoje, které podporují vývoj“. Zapomeňte však na lži! Pokud máte v nadpisu napsáno, že jim řeknete, jaké jsou ideální barvy, tak musíte jasně napsat, o jaké barvy se jedná.

Závěr

Úspěch na Facebooku i jiných sociálních sítích pramení ve tvorbě kvalitního a zajímavého obsahu, který přirozeně přitáhne pozornost vaší cílové skupiny. Techniky jako engagement bait mohou krátkodobě zvýšit dosah, ale neposkytují hodnotu a dlouhodobě mohou poškodit reputaci i dosah vaší značky. Při tvorbě obsahu se tak držte zásad BKNZ, které využívejte v souladu s vaší strategií.
 
Miriam Trofimenková

Miriam Trofimenková

Miriam se věnuje hlavně správě a tvorbě obsahu pro sociální sítě. Přemýšlí, nad tím jak videa a fotky správně zakomponovat do komunikace dané značky a jak vše správně podpořit dobrým copy. Díky jejímu širokému záběru se nezalekne ani PPC či SEO optimalizací a dokáže rychle reagovat na měnící se trendy. Svůj ideální den začíná s knihou v ruce a končí na rockovém koncertu.

Držte krok s trendy digitálního marketingu

Pravidelný přísun znalostí, tipů a sem tam i akcí přímo ve vaší schránce.

arrow icon