Moje nejoblíbenější skripty pro PPC a proč je používám

PPC výkonnostní kampaně
Lenka Stehlíková
Lenka Stehlíková 22.01.2024 | 6 min
V dnešním článku se Lenka, naše PPC specialistka, dělí o své nejoblíbenější skripty pro PPC a odhaluje, proč jsou tyto nástroje nezbytným prvkem její každodenní práce. Zjistěte, jakým kritériím musí skript odpovídat, aby se stal součástí Lenčiny nezbytné výbavy, a jak ji tyto skripty pomáhají efektivně spravovat a optimalizovat PPC kampaně pro různé klienty.
Moje nejoblíbenější skripty pro PPC a proč je používám
Na trhu, respektive v komunitě PPC specialistů, najdete doslova nespočet různých skriptů, které jsou volně dostupné. Autoři si dávají záležet, aby byly návodné i pro ty, kteří nejsou zrovna šampiony v psaní skriptů, a je opravdu snadné je vyzkoušet a případně začít používat.

Co je pro mě na skriptech nejdůležitější?

Snadno se nadchnu pro nové věci. Ale po desítkách hodin rešerší na toto téma a po otestování stovek skriptů na více než desítce klientských účtů v MCC jsem došla k zásadnímu zjištění. Potřebuji, aby NESPAMOVALY! Proto s každým skriptem, který projde prvním kolem výběru, ho zkouším pár dní v reálném provozu. Když vidím, že skript přináší přidanou hodnotu a zapadá do mého pracovního procesu (což je také důležité, některé věci raději dělám ručně), pak má u mě bod. Neuvěřitelně rychle totiž na informace obsažené v reportu nebo e-mailu, který vám skript posílá, získáte slepotu. Pak se objeví averze. A potom už jdou automaticky do spamu. Pokud se vám to nestalo, znamená to, že testujete málo.

Druhou důležitou věcí pro mě je, aby skript byl použitelný v MCC. Skripty jsou v podstatě automatizace, které mají usnadnit několik lidských úkonů a kliknutí do systémové funkce. Jejich podstata je šetřit čas a usnadnit práci s reporty. Zároveň se ale "nikdy" nezapomenou spustit v pondělí ráno nebo každého 30. dne v měsíci, nebo mi kryjí záda každodenním procházením. To já nedávám. Nicméně proto požaduji, spíše toužím, aby byl skript modifikovatelný pro použití v MCC. Často to tak není, ale díky LLM aplikacím to zvládne upravit a interovat do funkčního kódu i člověk jako já. (V tomto ohledu kladu laťku opravdu vysoko, věřte mi.) Některé skripty nejsou vhodné pro MCC a pro stahování informací napříč účty, ale mají tak ohromnou přidanou hodnotu, že jim to odpouštím a chápu. Zároveň je však důležité, že informace získané z těchto skriptů je třeba upravit na míru účtu, cílům a možnostem klienta, takže i takový plošný reporting nemá smysl.

Skript od Petra a Markéty z Ulabu

Před lety jsem u nich absolvovala školení a tento skript byl součástí jejich "výslužky". Dodnes ho používám na všech účtech, abych rychle získala přehled o směrech svých kampaní při ranní kávě místo denního tisku. Skript v podstatě pouze sleduje TOP 10 (nebo třeba 50, pokud chcete) klíčových slov, která vaše kampaně za včerejšek (nebo za posledních 7 dní) generovala. Je to super efektivní a přehledný způsob, jak sledovat vývoj trendu, reakci účtu na optimalizaci a můžete snadno i vyčíst, zda vás nová konkurence nepředbíhá. Zkrátka každé ráno dostávám e-mail s nejlepšími vyhledávacími dotazy ze 30 účtů a je to super. Děkuji a zdravím do Ulabu.


Skripty na "unblackboxování" Performance Max kampaní

Svět se mění, a my s ním. A svět PPC se vyvíjí raketovým tempem. Proto se stalo téměř nezbytností mít ve všech účtech skripty na "unblackboxování" Performance Max kampaní. Opět najdete spoustu skriptů, které byly zveřejněny zdarma na internetu, a fungují dobře. Dostupnost informací, které lze "vytáhnout" z kampaní, vychází z možností Google Ads API, takže je stále spousta prostoru pro tužku, papír a vaši datovou kreativitu.

Můžete reportovat vyhledávací dotazy, vizualizovat rozložení rozpočtu podle umístění nebo štítkovat produkty ve feedech podle jejich výkonu. Stačí najít skript, nasadit ho do účtu, nastavit datový rozsah a pak se na chvíli zavřít s excelovými tabulkami. Ale to je pro mě základ, proč se o tom tedy rozepisoval. Zkrátka i při práci s PMAX kampaněmi sledujete spouštěcí vyhledávací dotazy, dbáte na relevanci a případně vylučujete z kampaní. (Na to jsme našli skvělý tip od PPC Mastery, jak si vylučování usnadnit: https://www.ppcmastery.com/blog/tpe-9-the-simple-3-step-process-to-add-negatives-to-pmax).




Hlídání relevance a čištění klíčových slov je pro mě ale trochu jiná aktivita a workflow, než získávání celkového a strategického přehledu o účtu a trendech. Pokud chci přemýšlet o klientovi a hledat nové nebo lepší příležitosti, nechci být ručně zaneprázdněna tím, že přidávám jedno nebo dvě slova do seznamu vylučujících frází. Zkrátka by mi to trhalo nit, proto si tyto aktivity a výstupy rozděluji.

Rychlý a vizuálně jasný přehled je pro mě velmi důležitý. Je pro mě jednodušší se orientovat podle "zelená je dobré" a "červená je špatné" než se snažit najít v systému jednotlivé přehledy. Navíc se zdá, že Adsy se čím dál tím pomaleji načítají. Také jste to zaznamenali? Proto preferuji skripty, které mi okamžitě poskytují přehled. A co je nejdůležitější, tento přehled mi dorazí e-mailem, takže vím, že na něj nezapomenu a mohu si připravit následující kroky.



(Musím říct, že tady mě lehce vyděsilo “Francouzská 14”, protože na adrese Francouzská 15 bývala v Brně moje velmi oblíbená hospoda, ale fachmany ze stavebního segmentu to naštěstí nerozhodí.)

Skript od Nilse

Jeden z mých nejoblíbenějších úhlů pohledu, jak zkoumat kampaně, je N-gram analýza.


Pro mě osobně je momentálně nejlepší skript od Nilse. Je volně dostupný včetně návodu pro nasazení. Potřebujete pouze spreadsheet, zvolený časový rozsah pro analýzu a můžete si vybrat, zda chcete analyzovat celý účet nebo jen některé kampaně nebo vyloučit neaktivní a tak podobně. Je to na vás, ale také závisí na struktuře vašich kampaní. (https://nilsrooijmans.com/updated-google-ads-script-brainlabs-search-query-mining-for-n-gram-analysis/)

A proč si myslím, že je to skvělý skript?
Protože mi připadá, že ručně procházet slabiky nebo slova je malinko pracnější, než bych chtěla. Ruční třídění nebo analyzování frází v programu OpenRefine a pak ještě rozpočítávání nákladů si asi ani nedokážu představit. Ale s tímto skriptem mám okamžitě přehled o účtu, kampani a počtu slov ve frázích, které generují konverze. Mohu snadno zjistit, zda mi stojí za to používat určitou předložku v klíčové frázi, nebo zda mi jiná předložka, ve frázi o stejném významu, přináší lepší výsledky (Brno není Plzeň, že jo).

Opteo

Ale pokud jste skutečně tak líní jako já, můžete na všechno použít nástroj jako Opteo. Neznáte ho? Zkuste jejich 30denní zkušební verzi a uvidíte, že to vůbec není drahé. Je to aplikace od PPC odborníků pro PPC odborníky. Má pokročilý reporting, systém výstrah, správu rozpočtu, nástroje pro RSA, experimenty s nabídkami... a plánují stále další inovace. Ale proč mám tak ráda Opteo? I když se snažíte a máte pečlivé kontrolní seznamy, alokujete na ně čas a soustředíte se na ně, stále máte podezření, že to nezvládnete lépe než algoritmus, který má za cíl stát se vaším seniorním parťákem a chránit vás. A nejenom vás, ale i vaše klienty.

Zkuste to! Jejich AI tool je fakt úžasný. (https://www.loom.com/share/46ec19ddb94440829a2590f5ea6a4336?sid=4d29c73a-847c-427c-b34c-baec4e99a528)
 

Závěrem

Skripty pro PPC nejenže zjednodušují a zefektivňují pracovní postupy, ale také poskytují neocenitelné náhledy na výkon kampaní. Od automatizovaných přehledů klíčových slov až po sofistikovanou N-gram analýzu - každý skript přináší unikátní pohled a pomáhá mi při rozhodování a optimalizaci kampaní. Ať už se jedná o zvýšení efektivity, ušetření času nebo prohloubení analýzy dat, správně zvolené skripty jsou klíčem k úspěchu v PPC marketingu. Vyzkoušejte je a uvidíte, jak vám mohou pomoci ve vašich kampaních.
Lenka Stehlíková

Lenka Stehlíková

Cenové srovnávače, feedy a automatizace. To je pro Lenku skvělá společnost, ve které je nejštastnější. Lenka má dar do hloubky pochopit produktové portfolio a zamyslet se nad chováním zákazníků. Proto rychle zjistí, co je na vašem projektu důležité a za čím je potřeba jít. Svůj volný čas nejraději tráví na zahradě.

Držte krok s trendy digitálního marketingu

Pravidelný přísun znalostí, tipů a sem tam i akcí přímo ve vaší schránce.

arrow icon