Jak na efektivní affiliate marketing?

Byznysová strategie
Aneta Renza
Aneta Renza 11.04.2023 | 3 min
Affiliate marketing je forma online marketingu, která spojuje prodejce produktů nebo poskytovatele služeb s tzv. affiliate partnery, kteří propagují tyto produkty nebo služby a obdrží provizi za každý prodej, který uskuteční prostřednictvím své sítě. Jedná se však o marketingový nástroj, který vám může generovat vysoké tržby? Pojďme se na to společně podívat.
Jak na efektivní affiliate marketing?

Kdo je kdo?

V současné době je affiliate marketing považován za populární typ marketingu, protože umožňuje obchodníkům zvýšit jejich prodejnost a viditelnost produktů a zároveň poskytuje affiliate partnerům příležitost vydělat peníze propagací produktů, které je zajímají nebo které považují za kvalitní a užitečné pro své návštěvníky. Zároveň tyto produkty nemusí vlastnit.

V rámci celého procesu vstupují do hry 2 zúčastněné strany:
  • Inzerent/prodejce - Typicky se jedná o majitele či provozovatele e-shopu, který nabízí své produkty nebo služby.
  • Affiliate partner - Jedná se o majitele obsahového webu, případně influencera, který výměnou za provizi nabídne a promuje váš produkt či službu.
Affiliate partnerem může být osoba i firma. Mezi nejčastější typy affiliate partnerů patří:
  • Zájmové blogy 
  • Produktové katalogy
  • Recenzní weby
  • Cashbackové portály
  • Kupónové weby
  • Specialisté na online marketing
Blogeři patří mezi oblíbené typy affiliate partnerů. Píší recenze, zprávy nebo srovnávací články o produktech nebo službách, které propagují a používají své affiliate odkazy k přímému nasměrování čtenářů na stránky prodejce. 

Jak jsme již zmínili, za affiliate partnera lze považovat také influencera. Influencer marketing v současné době nabral na popularitě a influenceři se tak stávají čím dál tím více významnými affiliate partnery. Využívají svého vlivu k propagaci produktů a služeb. Můžete je platit např. na základě prodejů, které prostřednictvím svých odkazů vygenerují.

Kuponové webové stránky se zaměřují na poskytování slevových kódů a kuponů na produkty a služby. Tyto weby jsou zajímavým zdrojem pro zákazníky, kteří hledají slevy na určité produkty. Výhodné jsou rovněž i pro samotný kuponový web, který získá provizi za každý nákup, který je uskutečněn pomocí jeho kódu nebo odkazu.

Někteří affiliate partneři se specializují na určité produkty nebo kategorie produktů a vytváří přímo webové stránky, které jsou zaměřené na konkrétní oblasti. Existují tak webové stránky, které se specializují na propagaci produktů např. pro fitness, zdraví, cestování, módu, technologie,…

Affiliate partneři také často používají e-mailové kampaně k propagaci produktů a služeb, které mohou být zaměřené jak na specifickou skupinu zákazníků, tak i na širokou veřejnost.

Jak to celé funguje?

Jak jsme již zmínili, affiliate marketing funguje na základě partnerského vztahu mezi prodejcem a affiliate partnerem a je založený na propagaci produktů a zprostředkování prodeje. Celý proces začíná tím, že prodejce nabídne affiliate program, do kterého se může zaregistrovat každý, kdo má zájem propagovat prodejce a jeho produkty. Registrační proces obvykle zahrnuje poskytnutí základních osobních údajů a informací, jakým způsobem se budete podílet na propagaci produktů.

Po registraci získáte unikátní odkazy nebo kódy, které můžete použít k samotné propagaci. Tyto odkazy mají speciální sledovací kódy, které umožňují prodejci sledovat, který partner přivedl návštěvníka na jeho web a zprostředkoval prodej. 

Prodejce obvykle stanoví provizi pro své affiliate partnery, která může mít podobu pevné částky za každý prodej nebo procento z objemu prodejů. Provize se následně vyplácí v pravidelných intervalech.

Pro úspěch affiliate partnera je klíčové vybírat vhodné produkty a hledat relevantní publikum. Z toho důvodu partneři často používají různé marketingové kanály, ať už se jedná o blogy, sociální sítě, e-mailing nebo PPC kampaně. Tím podpoří návštěvnost stránek prodejce a samotný prodej.  

Výhody affiliate marketingu

Affiliate marketing pomáhá e-shopům nebo webům generovat vyšší tržby získávat poptávky. Zároveň nabízí několik výhod, proč se do něj pustit:
  • Zvýšení dosahu - Affiliate marketing vám pomůže rozšířit dosah vaší značky nebo produktů na nové publikum, které zatím o vás a vaší nabídce neví. Noví návštěvníci vám mohou přinést další tržby a rozšířit zákaznickou základnu.
  • Cílení na relevantní publikum - Affiliate marketing pomáhá cílit na relevantní publikum, které projevilo zájem o produkty, které nabízíte. To znamená, že u návštěvníků, kteří přijdou na váš web přes affiliate odkaz, je vyšší pravděpodobnost, že také nakoupí a stanou se vašimi zákazníky. 
  • Posílení důvěry - Affiliate marketing se podílí na zvýšení důvěry publika ve vaši značku. Když někdo doporučí vaše produkty a služby, tak se zvyšuje pravděpodobnost, že jim lidé budou více důvěřovat, než kdyby se s nimi setkali “náhodou”.
  • Nízké náklady na reklamu - Affiliate marketing má velmi efektivní podobu, protože platíte pouze za úspěšně dokončenou transakci. To znamená, že náklady na reklamu jsou omezené a platíte pouze za to, co funguje.
  • Zvýšení prodejů - Nárůst prodejů jde ruku v ruce se zmíněným zvýšením dosahu. Affiliate marketing umožňuje partnerům propagovat vaše produkty zvyšovat povědomí o nich, což může vést k většímu počtu prodejů a tedy i vyšším tržbám.
  • Snadná implementace - Z našich zkušeností je affiliate marketing relativně snadné implementovat a spravovat. Obchodník může snadno najít affiliate partnery a stejně tak i provize jsou snadno vyúčtovány a vyplaceny. 

Rizika a nevýhody affiliate marketingu

Stejně jako každá forma marketingu má i affiliate marketing několik nevýhod a rizik:
  • Provize - V případě, že máte mnoho affiliate partnerů a prodáváte produkty s nízkou marží, může být pro vás placení provize za každou úspěšnou transakci poměrně nákladné.
  • Správa partnerů - Affiliate marketing vyžaduje pravidelnou správu vašich partnerů, což může být časově náročné. Měli byste sledovat úspěšnost partnerů a zajistit jejich přiměřené odměňování.
  • Nepředvídatelnost - Affiliate marketing může být nepředvídatelný, protože nemáte jistotu, jak budou partneři propagovat vaše produkty a jaké budou reakce zákazníků.
  • Konkurence - Affiliate marketing je již poměrně populární a konkurenční. Přilákat kvalitní partnery a více zákazníků než konkurence může být velmi těžká práce.
  • Ztráta kontroly nad značkou - Partneři propagující vaši značku mohou mít odlišné metody a techniky marketingu. To může mít vliv na to, jak bude vaše značka vnímána.

Affiliate marketing v praxi

Zaujal vás affiliate marketing a chcete jej vyzkoušet? V praxi se vám nabízí 2 hlavní možnosti, jak s tím začít
  • Začněte po vlastní ose. Jedná se sice o levnější způsob, nicméně pracnější a v konečném důsledku dost možná méně výhodný. Jednak se budete muset s affiliate partnery domluvit napřímo a zároveň vymyslet způsob, jakým správně zaznamenávat uskutečněné konverze, což vyřešíte prostřednictvím UTM parametrů v odkazu. Celý proces je podstatně pomalejší a nebudete schopni oslovit větší počet partnerů. Zároveň jste však schopni oslovit konkrétní partnery a připravit jim nabídku na míru, a to bez poplatků různým zprostředkovatelům.
  • Druhou možností je zapojení do komplexní provizní sítě, tzv. affiliate sítě, která v sobě sdružuje až tisíce různých obsahových webů, kterým zadáte nabídku. Tím celý proces razantně urychlíte. Partneři si následně porovnávají nabídky vybírají si ty zajímavé z hlediska výše provize, atraktivity produktu a relevantnosti webu. Počítejte však s poplatky dané provizní síti za zprostředkování služby. Zároveň budete mít ztíženou možnost individuální komunikace. 

Nastavení provizí

Jak si poradit s nastavením provizí v affiliate marketingu? Určení správné výše provize není úplně jednoduchou záležitostí. Provize by měla být jednak rentabilní pro prodejce, ale současně také dostatečně motivující pro partnera. Konkrétní výše provize závisí na marži a daném zboží. Z našich zkušeností se provize nejčastěji pohybují mezi 5 až 20 procenty.
Aneta Renza

Aneta Renza

Aneta se věnuje digitálnímu marketingu už přes 8 let. A baví ji to čím dál víc. Řídí velké e-commerce projekty, pomáhá klientům dělat zásadní byznysová rozhodnutí a vnáší do jejich podnikání svěží pohled, důslednost i upřímnost. Nejradší má ten pocit, kdy jsou vidět výsledky práce a klienti spokojení. Odpočívá při plavání, toulkách přírodou, v kuchyni nebo u anglické kinematografie se sklenkou červeného.

Držte krok s trendy digitálního marketingu

Pravidelný přísun znalostí, tipů a sem tam i akcí přímo ve vaší schránce.

arrow icon